O bílé a nebílé
Čistý arch kontrastuje se špinavým a neuspořádaným světem okolo.
Dva základní parametry pro smyslové vnímání papíru jsou barva a gramáž. Druhotné vlastnosti pak povrch, složení papírové hmoty, její původ. Pro tentokrát začněme barvou.
Základní představa, že je arch papíru zářivě bílý, u nás vzala za své. Cokoliv, jen ne čistě bílý papír! Zářivě bílý arch papíru vytváří pro oko příliš kontrastní situaci. Je obří otázkou, proč je většina české knižní produkce, na rozdíl třeba od anglo-americké, tištěna na bílý bezdřevý ofset. Proč se netiskne na oku lahodící, krémový knižní papír s volumenem? Proč by měl být arch ostře bílý (pokud není záměrem náročná obrazová reprodukce nebo to, aby ladil se sněhovou bílou výzdobou svatebního obřadu)? Žádná z potenciálních vstupních surovin přece není bílá! Pro dosažení bělosti se musí používat průmyslová bělidla, která zatěžují životní prostředí.
Návyk na bílý papír je kulturně podmíněn. Čistý arch papíru kontrastuje se špinavým a neuspořádaným světem okolo. Druhý důvod je obsažen v samotné barevné škále – bílá je bod nula, základ, ke kterému se vše další vztahuje. Vzdalme se teď od extra bílých papírů, které sami používáme: Olin, ColorCopy a vytyčme kategorie, které na barevné škále navazují: offwhite (těsně mimo bílou), krémová, přírodní, jemně šedá barva recyklovaného papíru a další. Tyto papíry nejsou ani bílé, ani barevné!
Klíčem k výběru papíru by měly být smysly, kterými pak bude výsledný výrobek vnímán, a kontext, tedy prostředí v jakém se bude ocitat. Pokud vedle sebe položíme dva archy: jeden bílý (Munken Print White) a druhý offwhite či tmavší (Munken Print Cream, BioTop, Holmen, Crush Corn, Crush Citrus ad.), intuitivně se rozhodujeme pro ty tmavší. Roli hraje mimo jiné to, že na nebílé papíry nejsme kulturně navyklí a chceme zkusit to, co neznáme.
Knižní příklad: Zkuste číst knihu na bílém papíře na slunci nebo i pod lampou, vysoký kontrast vás unaví rychleji než nižší kontrast nebílých papírů.
Recyklovaný příklad: Představte si, že veškerou vaši papírovou komunikaci (vizitky, papíry do tiskárny, visačky, obaly…) přesunete na nebílé nebo recyklované papíry. Po nějaké době se nová (ne)bílá stane normou a do očí bijící už zůstanou jen obálky od distributora energií.
Argument ceny: Je samozřejmě náročnější sbírat sběrový papír, třídit jej, zbavovat inkoustu, než jen do papírny přivézt dřevo a „pomlít“ ho. Stejně tak těžké je přepnout zajeté přemýšlení a přestat papír bělit. Nebílý papír může být dražší, ale v procesu recyklace a nebělení se završuje sama nejvyšší kvalita papíru: je obnovitelný. Dokonce i nebílé papíry, které nejsou recyklované, jsou většinou dražší než bílé. Ale co je to cena? Konstrukce řady faktorů, poptávky, logistiky, obsahuje opravdu všechny náklady, nápor bělidel na přírodu? Pokud všichni začneme používat nebílé papíry, nestane se bílý naopak dražším?
Zkuste číst knihu na bílém papíře na slunci nebo i pod lampou, vysoký kontrast vás unaví rychleji než nižší kontrast nebílých papírů.
Nechci pošpinit bílý papír, taková aktivita by stejně byla marná, ale rád bych vyzdvihl důvody a kvality použití papíru nebílých. Tuto kategorii nejlépe naplňuje řada nenatíraných papírů Bio Top 3 ® next z rakouských provozů papírny Mondi. Tento poměrně nový papír nese řadu certifikátů, krom běžných i ty související s využitím obnovitelných zdrojů energie. Zároveň je produkován jako hybridní, tedy vhodný stejně pro ofsetový jako pro digitální tisk. Když jsme tento papír objevili, změnil se náš pohled na to, čím může moderní papír být. Opravdu funkční alternativou k natíraným papírům. Radostným zážitkem z kvalitního tisku i nezměněné barevné reprodukce. Papírem se širokou variabilitou využití. Je proto naše první volba pro řadu aplikací. Ať už jsou to individuální knižní zakázky, barevné tisky autorských ilustrací, vnitřní strany zápisníků a bloků, produkční zakázky tištěné jak konvenčním, tak UV ofsetem – zde všude nachází Bio Top uplatnění.