Jak vznikne kniha z Něčeho

Jak vznikne kniha z Něčeho

aneb příběh o tom, jak pracujeme

V létě 2022 nás kontaktovaly legendy undergroundu, Palarčík, Bezděk, Tichák, že s námi chtějí Něco dělat. To Něco měla být umělecká kniha.

Básně dokončené výtvarníkem, strojopis na ručním papíru a mix výtvarných technik. Jak píše v geniálním doslovu a zároveň k úvodu k vernisáži v roce 1987 Ludvík Kundera, v dialogu Bezděk / Stratil vzniká Něco třetího.

Antonín Bezděk. Foto: Petr Palarčík

V ten moment ale leží na stole balík papírů v deskách z 80. let, ve vzduchu nejasná vize a jasný termín vernisáže: 5. 1. 2023. Zkušení lidé přichází zadat práci v předstihu.

Petr Palarčík jako grafik, Honza Světlík provedl skeny a později měl v rukách jak nátisky tak tisk. Antonín Bezděk jako klient i autor trval na zachování struktury ručního papíru – tedy klasického laid žebrování ručního síta.

Ondřej Hruška, Něco třetího, Tomáš Tichák. Foto: Petr Palarčík

Rozběhla se práce na designu, my nabídli možnosti vazeb, ty ovlivnily grafické řešení, rozhodovalo se, zda přiznat živé hrany originálů, jak bude vypadat obálka. Petr Palarčík zvolil velmi šťastnou kompozici. Reprodukce ve hřbetu odsadil o 12 mm široký bílý pás, do kterého umístil paginaci. Bílý pás zároveň ulehčil falcování složek. Stejný distanc zvolil i pro odsazení obálky od plátěného hřbetu. Přestože dostal volnou ruku, zvolil řešení technologicky i esteticky ideální.

A hledal se ideální papír.

Specifikace

vazba V5
šitý blok, předsádka,
plátno na hřbet, pevné desky

náklad
200 ks

formát
210 x 294 mm

stran
80, 4/4

tisk
Minolta Accurio Press C73

blok a potah desek
Munken Lynx Rough 170 g
/ myKingdom Laid 170 g

desky
šedá lepenka Eska 1.5 mm

plátno
černé, Imperial

Časová osa

konec května
první schůzka

1. 6.
první kalkulace

23. 6.
skeny hotovy

srpen
práce na grafice, obálce

26. 8.
třetí kalkulace

18. 9.
poslední korektura

27. 9.
hotová data

30. 9.
krachuje Arjowiggins

21. 10.
potvrzen náklad 200 ks

9. 11.
nátisky na alternativní papíry

29. 11.
finální papír
nátisk na myKingdom Laid

Formát knihy je 210 x 294 mm, počet stran 80. V prvotních úvahách se jevil jako nejvhodnější Rives nebo Cordenons Laid, 120 g, dodávaný ve formátu 480 x 640 mm. Jak cenou, tak dráhou vlákna i dostupností. Tento arch bylo možné řezat bez odpadu, fakt v práci se speciálním papírem zásadní.

Nebyl použit ze dvou důvodů. Jednak v září zkrachovala papírna Arjowiggins, za druhé se ukázalo, že 120 g papír je příliš tenký jak pro průhlednost, tak pro celkový pocit z knihy.

Pohled do expozice v Galerii Caesar. Foto: Petr Palarčík

Nejbližší vyšší gramáž žebrovaného papíru je 160–170 g. Provedli jsme nátisk na Gmund Original Verge 170 g, který je na trhu jediný v široké dráze (dodal Papyrus Bohemia). Ukázalo se, že je to papír natíraný a v kombinaci s relativně lesklým digitálním tiskem není esteticky vhodný.

Obligátní Mohawk Via Laid se dodává jen v gramážích 120 a 220, což už je moc. V tento moment se obracíme k poslední instanci, nově uvedeným papírům v distribuci Antalis – myKingdom Laid od papírny Cordenons. Gramáž 170, úzká dráha (ÚD), tedy řežeme jen tři tiskové archy z B1 místo čtyř. Nátiskem prošel, zdálo by se vyhráno, ale distribuce nabídla termín dodání 20.12., což je při termínu odevzdání 5. 1. a povinnému volnu mezi svátky šílenost.

Zahráli jsme kartu jistoty a objednali na prvních 50 ks, z celkového nákladu 200, Munken Lynx Rough 170 g, v široké dráze (dodal Europapier Bohemia). Produkce těchto kusů běžela už v první polovině prosince a prošlapala tak cestu druhému papíru. Tak jsme pojistili dodání alespoň části nákladu na lednovou vernisáž.

Následují nátisky, individuální ladění každé reprodukce a může se začít tisknout. To je většinou relativně plynulý proces, když se vám neseká papír v zásobníku…

Ruční rylování každého archu, falcování složek, lisování před šitím. Šijeme na nově instalovaném poloautomatu ve Vydavatelství Univerzity Palackého. S otevřenou náručí nás zde přijímají Karolína Marešová a ředitel Aleš Prstek. Pro šičku byla naše kniha první větší akce a spousta detailů fungování stroje se řešila za provozu.

Instalace. Foto: Petr Palarčík

Knihařskou část, tedy vše co je mezi tiskem a expedicí, měly na starost Vlasta Mudruňková a Michaela Brodnianská. Díky. Je to práce náročná – zkušenost, efektivita, uvědomění si celého procesu, toho, jak se jednotlivá rozhodnutí navzájem vylučují, ovlivňují, podporují.

Zalepit hřbety v lisu, osadit předsádky, přelepení hřbetu plátnem.

Mezitím chystáme desky – tisky jsou kašírovány na lepenku, seříznuty z jedné hrany a zase kašírovány na knihy. Zde nastupuje strašidlo naší firmy – mazačka švédské výroby ze 70. let, která zároveň natírá lepidlo na papír a vaří kafe.

Dobře proložit a nechat vyschnout v lisu 24 h.

Následuje trojřez, hřbet se musí podložit páskem lepenky, aby se neutrhl a kniha jde na výstupní kontrolu. Chyby na prvních knihách inspirují to co ještě v procesu vyladil lze, Něco je vyretušováno, Něco málo je vyřazeno z nákladu.

Schubert, Daněk, Bezděk, Stratil. Foto: Petr Palarčík

U nás na knihárně vzniklo Něco.

Do 23. 12. máme předáno 5 knih a v den vernisáže dohromady polovinu nákladu. Paralelně už tým pracuje na dotisku celého nákladu, který bude předán do 14ti dní.

Je to nejkrásnější práce.

Děkuji za zaslání publikace Něco třetího. Moc mě uprostřed té všeobecné reprodukovatelnosti potěšila.


prof. PhDr. Pavel Janoušek, DSc.
vedoucí oddělení 20. století a literatury současné
Ústav pro českou literaturu AV ČR

Těšíme se!

za graficke-papiry.cz
Ondřej Hruška